Irrawaddy dolfijnen - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Irrawaddy dolfijnen - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Irrawaddy dolfijnen

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

16 Maart 2016 | Maleisië, Kuching

Een wake-up call geeft aan dat we op tijd voor een bezoek aan de Irrawaddy dolfijnen gereed moeten zijn. Irrawaddy is een rivier, die door Myanmar stroomt en waar dit zoogdier van de dolfijnenfamilie zijn naam aan dankt. Met een pickup rijden we in de regen vanaf het hotel naar het plaatsje Santubong aan de rivier Salak, waarna we met een bootje naar de monding van de rivier varen om deze dolfijnensoort te spotten. Ondertussen was de regen overgegaan in zonneschijn en dat was te merken, zodra je onder het afdakje van het bootje vandaan kwam. En hier varen wij en nog een bootje rond om deze bijzondere dolfijnen te zien en zowaar na een poosje verschijnen enkele rugvinnen boven het water met bijbehorende geluiden van communicatie en lucht happen. Om deze dieren (op dit moment 3 à 4) op de foto vast te leggen blijft een lastig punt: ene moment boven met alleen een rugvin en dan weer onder water, te ver weg en te weinig in aantal. Maar ze waren wel aanwezig en wij waren daarbij.
Vervolgens varen we een zijriviertje van de rivier Batang Salak op tussen de mangrove om misschien krokodillen, vogels en andere dieren en planten te zien. Helaas bleef het bij vogels en bomen/planten en voeren we daarna richting een vissersdorp van ongeveer 400 inwoners op palen; Pulau Salak. Niet lang daarna zagen we vanaf het water enkele Makaken in de bomen bewegen. Het is een pittige opgave om vanaf een wiebelend bootje bewegende dieren met de beschutting van bomen op de gevoelige plaat vast te leggen. Het resultaat kun je bewonderen.
Dan zit deze trip erop en gaan we via de thuishaven naar Kuching met een stram gezicht van het zilte nat terug.
We besluiten om bij het zwembad ons te nestelen en het avondmaal in de Jalan Carpenter te nemen. Helaas moesten we voor het avondmaal uitwijken, omdat vele zaakjes de deuren al dicht hadden. En dat is gelukt om daarna naar het hotel terug te keren en de blog te updaten.

• 16 Maart 2016 - 15:00

Dick En Lek Van Der Spek:

Met de foto's, daar is toch niets mis mee? Mooi die oever vegetatie. Jullie bezoeken een van de interessantere gebieden van de Britse koloniale mogendheid, mooi om het weer te kunnen volgen. Take care, we zien uit naar jullie volgende berichten.

• 17 Maart 2016 - 11:47

Wim:

hi, avonturiers,

Beetje omslachtig niet? Vroeg opstaan om helemaal in Thailand eerst met een auto, dan met een bootje in de regen nog wel dolfijntjes te zien, klein nog wel en die niet eens op commando bokkensprongen uit het water maken. Was Harderwijk niet goedkoper, gemakkelijker en vooral spectaculairder geweest, ze zijn daar veel groter, luisteren tenminste ergens naar en ook nog dichterbij? Maar ja, je gaat niet voor niks naar een exotisch land. En dan niet eens een paar krokodillen. Vraag me trouwens af hoe ze die beesten van het dierenpark naar Wildlands hebben verhuisd. Zie het voor me , beestjes ,tuigje om, oppasser zeer oppassend om niet voor die bek met tanden te lopen, zo van schiet eens op met die pootjes, enfin. En dan de problemen met de foto's: waar vind je steun? Is maar één antwoord op: Steun op Yvonne! Dat doe je al heel lang? OK, kunnen jullie in elk geval gerust gaan slapen voor de avonturen van morgen. Krijgen we nog foto's van die gedekte tafel?

gr. wim

• 17 Maart 2016 - 20:29

Jacqueline:

O, die katten!

• 18 Maart 2016 - 19:47

Wim:

Schande! Driedubbel schande!!

Tuurlijk zitten jullie in Maleisië en dit wist ik. En toch ..vreemde gedachtenkronkels : zo van - ze gaan of naar China of naar Thailand vanwege ..enz. Niet wetend of eigenlijk heel goed wetend dat ze in Maleisië ook mooie oogjes hebben en dat het eten er net zo lekker uit ziet en dat ze helemaal geen dolfijntjes gaar ginds hebben. Diepe buiging, gebogen hoofd dus voor de vergissing een ik zal het niet meer doen. En wat hebben ze nog meer? Juist..KATTEN.

gr. wim