Orang-oetangs - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Orang-oetangs - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Orang-oetangs

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

18 Maart 2016 | Maleisië, Kuching

Wat staat vandaag op het programma, wanneer je wederom om 05.30 u wordt gewekt.
De Orang-oetangs natuurlijk. We nemen een snel ontbijt en gaan naar het busstation nabij de moskee om bus K6 naar Semenggoh te nemen. Meer toeristen hebben hetzelfde idee opgevat, maar desondanks is de bus niet vol. Na ongeveer 50 minuten bereiken we het 740 ha grote bosreservaat met de naam Semenggoh Wildlife Centrum, waar de Orang-oetans kunnen rehabiliteren. Na het betalen van een kleine donatie (RM 10,-) lopen we naar een centrale plek in dit stukje oerwoud. Hier kijken we rond en zien een krokodil in ruste achter een beveiligd hek. Vele inheemse planten, insecten, slangen en vogels komen in dit gebied voor; teveel om bij naam te noemen als je ze kent.
Dan verschijnt een ranger en vertelt over de do's en dont's over deze aapsoort, maar ondertussen wordt de aandacht van de mensen afgeleidt door het heen en weer zwiepen van de boomtoppen. Kort daarna verschijnt een 19 jarige mannelijke Orang-oetang met de naam Anuar op zoek naar lekkernijen. Diverse fruit wordt door een verzorger op een presenteer blaadje (bak) gebracht en daar heeft Anuar wel trek in. Met slingerende bewegingen door/langs de bomen wordt de locatie gevonden, waar zojuist het fruit is neergelegd en wordt door hem opgeraapt en gegeten.
In diverse poses wordt de bak nagenoeg leeggeplukt. Dan klimt hij weer in een boom en kan hij van zijn fruithapje nagenieten. Dan verschijnt plotseling een Prevost eekhoorn (zwarte rug, witte flanken en bruine onderzijde) en deze grijpt snel een fruitstukje om direct daarna weer te verdwijnen. Dezelfde verzorger brengt een kokosnoot en weldra heeft Anuar dit in de gaten en nieuwsgierig dat hij is slingert hij wederom naar de noot en pakt deze. Vervolgens weet hij met één handbeweging de kokosnoot te openen en leeg te drinken om daarna van het vruchtvlees te genieten. Dan verdwijnt hij op dezelfde wijze dan hoe hij gekomen is. Dit betekent einde ochtendbezoek en het publiek verlaat het reservaat. Te voet gaan we naar de uitgang en helaas missen we de bus, maar er staat nog een taxi en dat komt goed uit, want met 4 personen maken we daar gebruik van en worden we naar de Waterfront in Kuching (aan de rivier Sungai Sarawak, dichtbij het Hilton hotel) gebracht.
Even spullen in de hotelkamer brengen en op jacht naar enkele 'souvenirs'. Na dit alles terug naar het hotel en gaan we chillen aan de rand van het zwembad met een temperatuur van 35° C en rondom lichte bewolking.
We besluiten bij de Padang Merdeka (aan het parkje) te gaan eten en keren hierna terug naar onze hotelkamer.

• 18 Maart 2016 - 19:59

Wim:

Hi bustoeristen,

je moet er wel wat voor overhebben, vroeg op en en masse naar de orang.
    Leuke foto's! Die miljoenpoot kennen we, maar dan veel groter en van plastic, uit de oude tuin.
    De nieuwe is vandaag geopend -in stilte - door onze doorluchtige vorst, maar we mogen er nog niet in. Beetje tam, dat voeren, Mary deed dat jaren geleden spannender, Orang hoog in de boom,
    Mary met banaan hand omhoog, orang naar beneden en een bliksemsnel bruin handje waarna orang + banaan weer naar grote hoogte. Ze vertelt het nog met plezier.

Ga lekker door met ontdekken in het oerwoud en o ja: waar blijven de foto's met die gedekte tafels?

gr. wim

• 18 Maart 2016 - 23:19

Patricia:

Jullie hebben al veel gedaan in die paar dagen, klinkt goed allemaal. Met Lizzy alles prima!
    Groetjes!

• 19 Maart 2016 - 08:34

Pam:

Hallo Yvonne en Oeds,

Super leuk om van jullie avontuur mee te mogen genieten! Zelf ook bezig om de reis naar Maleisie deze zomer te regelen, dus jullie inspiratie komt goed van pas :)

Mooi dat jullie de Irrawaddy dolfijnen, orang oetan en neusapen al van de lijst kunnen afstrepen ;) geniet er lekker van daar, heel veel plezier!!

Groetjes Pam en Pascal