Melaka fietstocht - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Melaka fietstocht - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Melaka fietstocht

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

21 Maart 2016 | Maleisië, Malakka

Wanneer we met het ontbijt aanvangen valt het ons op dat weinig hotelgasten hier aanwezig zijn. Het is gebruikelijk dat de mensen uit Kuala Lumpur een weekend in Malaka spenderen. Hiermee zijn de hotels behoorlijk vol geboekt en is dat met het ontbijt te merken. Na het heerlijke ontbijt worden we in de lobby verwacht voor een 3 uur durende fietstocht buiten Melaka. Inderdaad is de afspraak goed overgekomen, want onze gids (Elias) staat ons op te wachten en weldra stappen we in zijn busje om overige deelnemers op te halen. Vervolgens rijden we naar het startpunt van de toertocht met de mountainbikes. Nog even lucht in de banden en een fles water erbij en een kleine uitleg over de fietsen en dan zijn we (Engelsen, Fransen en Nederlanders) klaar voor vertrek.
Eerste stop is bij de rubberplantage en Elias heeft zijn werktuig bij hem om te laten zien hoe handig een eerste straaltje rubber in een emmertje kan laten lopen. Rubber/latex wordt voor zeer vele doeleinden gebruikt, maar de grootste afnemers zijn nog steeds de bandenmaatschappijen. De verandering van rubberplantages naar palmolieplantages is nog in volle gang. Niet eerder dan na 15 jaar wordt door de bomen de volle capaciteit geleverd, daarvoor is het overduidelijk een investering. Per dag wordt aan de fabriek de trossen palmvruchten afgeleverd; veelal door inheemse arbeiders wordt volgens afspraak en registratie met de plantage eigenaars de productie per plantage geplukt, verzameld en afgevoerd.
Voordat we weer goed in het zadel zitten worden we onderlegd over onze planten- en vruchten kennis: waterappel, witte- en zwarte peper, chili peper, ananas, rambutan, cashew noten, betelnoot (arekanoot): verwoestende werking op je tanden; cacao bonen, durian, mango, mangosteen, carambola (stervrucht), jackfruit, etc. Alles groeit hier in het wild en wordt voor eigen gebruik toegepast. We ruiken, proeven en kauwen op oa blaadjes met diverse smaken, zoals de groene bladeren in het recept 'beef rendang'. Het is selfsupporting op het platteland, maar wel vers.
Vele huizen staan leeg of worden doordeweeks verhuurd, want vele mensen werken in de grote steden en komen pas in het weekend terug.
We fietsen over geplaveide en ongeplaveide paden tussen de bananenbomen door en zien ijsvogels, makaken, waterbuffels en moeten zelfs een gedeelte klunen, over een zojuist door onze gids gekapt pad. Het is erg leuk, maar bloedheet en al het water dat wordt gedronken heeft een lokale regenbui onder de helm tot gevolg. Na ruim 3 ½ uur leveren we de fietsen in en maken we enkele foto's van de fietsgroep, voordat we naar het hotel Puri in Melaka terugkeren. Suzanna (Mrs Bouquet) heeft voor ons mangosteen uit Singapore in petto en zullen deze nuttigen. Aansluitend hebben we een after party in cafe de Geographer, waar we frisdrank en een heerlijk biertje wegklokken.
Na deze feestelijkheid keren we naar het hotel terug om ons op te frissen en de namiddag aan het zwembad te benutten.
Voor het avondeten was bedacht om de 'satay celup' eens te proberen: satestokjes met groenten, zeebanket, of organen in de pindasaus. Na een goede wandeling komen we bij dit gebeuren aan, maar het eten was bedenkelijk en hebben dit overgeslagen. Vervolgens terug naar het cafe waar de after party van de fietstocht was gehouden en hebben daar de maaltijd besteld met een heerlijk getapt biertje. Wederom komen we bezweet in het hotel aan en frissen we ons nogmaals op, voordat de blog wordt geupdate. De keren dat we ons hebben opgefrist, hoeveelheid vocht tot ons hebben genomen, vanwege de aanhoudende hitte is niet meer te tellen. Maar op de hotelkamer is airco en komen we van deze geweldige dag helemaal bij.

• 22 Maart 2016 - 19:42

Wim:

Hi Yvonne en Oeds,

Vandaag geen vrolijk bericht uit Europa. Voor jullie alweer gisteren maar hier is het actueel.
    Een IS-aanslag in Brussel, en dubbele zelfs: een op Zaventem, een op een metro in de tunnel hartje Brussel. Voorlopige balans: 30 doden, 130 gewonden en wat voor. Benen afgerukt enz. Een treurige dag voor veel mensen, veel onnodig leed. Mijn gedachten zitten er vol mee. Jullie zult wel wat gehoord hebben, hier leeft het.

Heb met belangstelling naar jullie foto's gekeken, blijf genieten het is ver van jullie weg, maar wij zijn er toch wel treurig van.

liefs, wim