Taman Negara1 - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Taman Negara1 - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Taman Negara1

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

26 Maart 2016 | Maleisië, Jerantut

Na een heerlijke nachtrust kunnen we vanaf 08.00u een eenvoudig ontbijt gebruiken. Alle gebruikelijke etenswaren zijn aanwezig en dat is prima. Hierna worden we met de pendeldienst van de guesthouse naar het oversteekbootje gebracht en lopen we de zgn Cannopywalk. Deze is in afstand niet lang, maar we moeten wel trappen lopen en binnen afzienbare tijd zijn we behoorlijk doorweekt en de eerste waterflessen hebben we moeten aanbreken. De instructies bij aankomst door Han traveler heeft iedereen op het hart gedrukt dat je genoeg water bij je moet hebben is opgevolgd. Verder lopend door de jungle zien we bomen (meranti, merbau) met plankwortels, door de droogte vallen de grote bladeren alsof het herfst is. Zien we luchtwortels weer terug de bomen rondslingeren en dwars over de paden liggen. Erg fascinerend om op deze manier één met de natuur te zijn.
Na nog enkele trappen zijn we bij de cannopy (boomtoppen) aangekomen en staat een behoorlijke mensenmassa te wachten. We vernemen 2 ½ uur wachttijd en dat doen we niet, dus we lopen na een slok water weer verder richting Bukit Terisek. Eveneens traptreden en plankieren verder omhoog. Het laatste gedeelte lopen we over de bergkam tussen de bomen naar het uitzichtspunt op 344m hoogte. We zien de hoogste bergen van Maleisië en dat is niet echt spectaculair te noemen. We besluiten terug naar de Titian Kanopi terug te lopen.
Nu is de wachttijd maximaal 30 minuten, dus dat doen we. Dan worden we afgeroepen en gaan we, ondanks de hoogtevrees via hangbruggen over de boomkronen lopen.
Dan lopen we naar het startpunt in het resort terug en nemen we nog een trail: Lubuk Simpon. Dit is een strandje aan de rivier en kortbij om te lopen. We zijn inderdaad vrij snel bij de plek en spreken Canadezen over hun ervaringen met Borneo.
Dan is de tijd aangebroken om naar het guesthouse terug te keren en ons op te knappen. Hierna worden we voor het avondeten uitgenodigd met op het menu: Rijst, Rendang, Sateh, Vis, Groente, Indische zoete aardappel, inktvis, rouwkost salade.
Om de dag helemaal goed af te sluiten nemen we een nachtwandeling. Gewapend met een zaklantaarn gaan we naar het resort en neemt de gids ons mee door de jungle. Hier zien we de schoonheden van de avond: spinnen, mieren, wandelende tak, schorpioenen, vogeltje, sprinkhaan, ciclade en horen we het concert van de jungle.
Na 2 uur lopen is deze bijzondere avond vol met wetenswaardigheden toch beëindigd en komen we voldaan op onze kamer terug. Afspoelen, bijtanken en wel te rusten.

• 27 Maart 2016 - 15:39

Wim:

hi atleten,

Nou, het gaat er op lijken dat jullie records willen vestigen, een soort triatlon dus.
    eerst klimmen, dan snelwandelen om vervolgens een partijtje boom te klimmen gevolgd- uiteraard na zo'n gezellig eenvoudige maaltijd met rendang en zoete salade aangevuld met inktvis. Nog wat hollen tijdens een nachtoefening. En heerlijk padvindertje spelen met een zaklantaarn. Deden wij vroeger een moord voor, voor die lantaarn dan. En waar ieder normaal mens allang van vermoeidheid in elkaar zou zijn gezakt is zeggen ze gewoon: "we komen voldaan op onze kamer terug."
    Ben benieuwd hoe jullie eind van de week terugkomen. Kom me niet aan met de smoes dat jullie moe zijn van de vliegreis.

groetjes,

wim

• 28 Maart 2016 - 23:19

Linda:

Lieve vrienden,
    Wat een enorme massa aan indrukken doen jullie op zeg. Maar vooral heb ik bewondering voor t feit dat de meeste ondernemingen in de vochtige warmte ondernomen worden.
    T is de moeite waard aan jullie verslag te zien en niet te vergeten de kostelijke foto's.
    Die insecten en die mooie vogel, men dan die wandelende tak, enig gewoon.
    Goede reis voor de komende dagen and have fun. Lieve groet.

• 01 April 2016 - 13:20

Fam. Veens Henk En Ellen:

Hallo vakantiegangers,

Sorry voor mijn late reactie maar ik ben een week erg druk geweest.
    Wat een mooie natuur en wat een prachtige foto's. Was die hangbrug niet een beetje eng? Geen last van hoogtevrees?

Geniet ervan!!

groetjes