Georgetown - Reisverslag uit George Town, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Georgetown - Reisverslag uit George Town, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Georgetown

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

31 Maart 2016 | Maleisië, George Town

Na een heerlijke nachtrust en een verrukkelijk uitgebreid ontbijt (keus is enorm) maken we ons gereed om Georgetown nader te bekijken. Georgetown is de hoofdstad van het eiland Penang en vernoemd naar de Britse Koning George III en telt 720.000 inwoners. Penang is in 1786 door de sultan van Kedah aan de Engelsen overgedragen, hierna werd de stad Georgetown gesticht. Deze stad biedt een wereld aan koloniale panden, die veelal gerestaureerd zijn en daardoor tussen de oudere panden goed opvallen. Ook oude panden met een Chinese historie worden bijvoorbeeld tot een hotel omgebouwd, waarvan de voorgevels behouden blijven. Maar ook de op zichzelf staande panden worden in ere hersteld. Daarnaast biedt deze plaats veel 'streetart' in een bijzondere vorm: muurtekening i.c.m. een voorwerp, zoals 2 jonge kinderen getekend op een echte fiets, die aan de muur bevestigd is. Of schommelende kinderen, waarvan de schommel in 3D en de kinderen getekend zijn. Dan zijn er nog de 2D tekeningen en tekeningen gefigureerd met tekst. Het is bijna een sport op zich om ze allemaal te ontdekken, want sommigen zijn in steegjes verscholen.
Binnen het Georgetown UNESCO World Heritage gebied rijdt de gratis Central Area Transit bus. Bij de Komtar busterminal kunnen we in een 'CAT' bus stappen om later naar eigen keuze en planning weer uit te stappen. Ook onze Italiaanse gezelschap van de Cameron Highlands komen we weer tegen en zij stappen in groepjes weer uit. En dan na 2 stops verder gaan we onze eigen tour maken:
Sint George's Church: gebouwd van 1817-1818 en de oudste Anglicaanse kerk van zuidoost Azië Penang State museum: bijna in WO2 tot de grond gelijk gebombardeerd.
Cathedral of the Assumption: de eerste katholieke kerk, Goddess of Mercy temple: opgedragen aan Kuan Yin, waarvan de fundering in 1728 is gelegd en in 1800 is afgemaakt; terwijl wij hier rondlopen is opeens een rij wachtenden geformeerd en een aardige vrouw verteld ons dat deze mensen gratis eten en geld van een weldoener ontvangen en dat zien we inderdaad gebeuren.
Town Hall uit 1880, klassieke koloniaal gebouw, waar de elite zich graag liet zien.
City Hall uit 1903 van de gemeentelijke registraties. Monument van de gevallen soldaten uit WO1 is eveneens hier.
Fort Cornwallis, gebouwd door Francis Light toen hij als eerste in Penang aan land ging.
State Assemblee gebouw uit de 19e eeuw.
Little India is een klein gebied, die door de vroegere Indiase imigranten is ontstaan.
Mahamariamman Temple uit 1883 is de oudste Hindoe tempel, maar wordt momenteel gerenoveerd.
Teochew temple uit 1855 en waar hij nu staat sinds 1870. UNESCO heeft in 2006 een award uitgebracht.
Kapitan Keling mosque is de grootste historische moskee uit 1801 en ontworpen in Moghul architectuur.
Masjid Melayu Lebuh Acheh in 1808 opgezette moskee.
Khoo Kongsi Temple uit 1906 behorende tot de oude generaties (44) van de Kongsi clan.
Seh Tek Tong Cheah Kongsi is een andere tempel uit 1870 en is niet bezocht. Behoort tot een andere clan, die met de Britse loyaliteit sympatiseert.
Tussentijds komen we eveneens een in Cameron Highlands ontmoette Engelse stel tegen en maken we een praatje. Ook een aardig Duitse jonge vrouw, die op zichzelf reist, komen we regelmatig tegen en wisselen we informatie mee uit. Zij heeft nagenoeg dezelfde opvattingen als wij en hebben hiermee een prima aanknopingspunt om gegevens uit te wisselen.
In de bloedhitte (35° C) en doorweekte shirts beëindigen we onze tour aan de waterkant en zoeken we een mall op, waar het heerlijk koel is. Daar nemen we versnaperingen tot ons en gaan we daarna terug naar het hotel. Ondertussen slaat de klok drie uur in de middag en maken we ons op voor een verfrissende duik in het zwembad.
Het avondeten wordt vlakbij het hotel in de bekende Hawker stalls genomen: bij de diverse kraampjes kun je eten bestellen en apart afrekenen, zo ook met het drinken. Het smaakte overigens prima.