Kuala Lumpur 2 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur 2 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur 2

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

24 Maart 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een prima nachtrust en een heerlijk ontbijt willen we Kuala Lumpur nader bekijken. We nemen de metro om in hartje centrum bij station Masjid Jamek uit te stappen. Hier lopen we over een ontwakende bazaar richting de Jalan Raja, waar het gebouw Bangunan Sultan Abdul Samad staat. Deze is in 1894-1897 in Moorse stijl gebouwd en heeft als regeringszetel van de Britse kroonkolonie Malaya gediend. Later is deze naar de sultan van Selangor vernoemd en tot in de 21e eeuw is het als Hooggerechtshof in gebruik geweest.
Tegenover de Abdul Samad is aan de Dataran Merdeka of Independence square de Royal Selangor club gelegen. Cricket en hockey staan sinds het ontstaan van deze sportclub in 1884 hoog in het vaandel, maar tegenwoordig zijn ook andere sporten bij deze club te vinden: golf, tennis, squash en voetbal.
Daarna lopen we via een omweg, omdat de voetpaden worden gereconstrueerd, naar de Jamek moskee. Deze is naar de Indische Mogul architectuur, zoals de Taj Mahal, geconstrueerd: rode baksteen en marmer. Jamek betekent plaats van samenkomst. Op deze plek is Kuala Lumpur ontstaan.
Dan stappen we wederom in de metro om bij de volgende halte (Pasar Seni) weer uit te stappen. Hier is het 'Stesen Keretapi Kuala Lumpur' (hoofdstation tot 2001) uit 1910 gelegen. Dit station in Moorse stijl heeft dezelfde gelijkenis als de Abdul Samad en wordt momenteel deels gerenoveerd.
Door zijn bouwstijl heeft dit stationsgebouw een specifieke uitstraling ten tijden van sultans en Indische invloeden verworven, ondanks het ontwerp van de Britse architect A.B. Hubbock.
Dan reizen we van Pasar Seni naar KL Sentral, want hier begint de monorail naar Bukit Bintang. Nu zien we deze wijk overdag met enerzijds de Hawker's eetgelegenheden en aan de andere zijde de grote shopping malls, waar de airco's volop draaien. Ondertussen is de buitentemperatuur naar 36° C gestegen. Dan houden we het voor gezien en gaan we lopend over een kilometerslange geconditioneerd voetpad richting de twintowers. En vervolgens lopend (totaal 20 minuten) in de zon de weg door het park naar het hotel. Hier pakken we onze pauze aan het zwembad.
Later gaan we naar Chinatown om een hapje te eten, maar opeens barst een tropische onweersbui los en in een handomdraai zijn straten ondergelopen en is er geen zicht meer. Wanneer de bui is overgetrokken maken we ons op om de metro te pakken en zoals gezegd hebben we in Chinatown het avondeten. Na het eten kijken we hier en daar nog rond en keren we terug naar ons hotel.
Mogelijk dat de komende dagen de berichtgeving(en) op zich laat wachten, omdat we morgen naar Taman Negara vertrekken. Daar moeten we afwachten hoe de verbindingen van het internet zijn.

• 25 Maart 2016 - 01:39

Duick Van Der Spek:

Wederom een prachtige serie foto's. Hulde.