Langkawi 2 – Mangrove - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Langkawi 2 – Mangrove - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Langkawi 2 – Mangrove

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

04 April 2016 | Maleisië, Langkawi Islands

Vandaag voor een tocht door de mangroven afgesproken. Ruim voor 09.00 uur staan we klaar en 09.10 uur komt het busje aangereden. Excuses voor het laat zijn, maar de auto had het begeven. Oké, dan direct weer op pad naar Pantai Cenang voor de andere excursiegenoten. Bij het volgende hotel zijn deze niet meer te bekennen en we rijden door naar de laatste stop. Ook deze mensen zijn niet in de lobby aanwezig, maar na geruime tijd blijken ze aan het ontbijt te zitten. Ach, waarom zou je op tijd zijn: we hebben toch vakantie. Zonder goedemorgen stapt het stel uit Oezbekistan in het busje. De man begint tegen zijn vrouw te praten en hield niet meer op, totdat we bij de locatie (noordoostelijk Langkawi) van de mangroven aankomen. Vermoedelijk vol verbazing hield hij zijn klep dicht.
We worden welkom geheten door een aardige dame en de toegewezen gids gaf enkele instructies mee: plastic tasjes en flessen, zonnebrillen, mobiele telefoons en in het oog springende onderwerpen zijn voor de apen uiterst interessant. Uiteraard wordt extra oplettendheid gevraagd vanwege de aanwezige Makaken en daarbij niet voederen en aankijken. En dan in de boot met 12 personen en naar de eerste stop: grot met vleermuizen. De honderden vleermuizen hangend aan het rotsplafond en een enkeling vliegend door de grot. De stalagmieten (vanaf de 'ground') en stalactieten (vanaf de 'ceiling') worden niet overgeslagen. Een kleine uitleg over de werking van een mangrovebos valt ons ten deel, terwijl een Makaak aandachtig meeluistert. Dan lopen we verder en worden de Japanse dames door de Makaken nader getest: hier dat flesje en geschrokken laat een dame het flesje vallen en grijpt de aap deze en verdwijnt in een boom en zet vervolgens zijn hoektanden in de fles. En hiervoor was juist een waarschuwing afgegeven.
Verder met de boot door de mangrove richting een vissenfarm. Hier zijn Giant Trevally, Murenen, Pijlstaartrog, Tijgervissen, Paardenhoefkrab en andere krabben en reuze slakken te bewonderen.
Hierna zetten we koers naar een kalkstenen doorgang en manoeuvreren met de nodige precisie naar de andere kant. Er is afwisselend (oudere) mangrove en kalkstenen rotsformaties aan de oeverlijn te vinden. Ook zien we diverse privé zeiljachten voor anker liggen en de gids verteld dat voor RM 300,- per maand en onbepaalde tijd dit wordt toegestaan.
Dan gaan we naar het drijvende restaurant voor een lunch: heldere soep, nasi met kip en vruchtensap. Tijdens de maaltijd genieten we van het uitzicht rondom ons heen.
Na de lunch vertrekken we met grote snelheid over de Andaman Zee met zicht op enkele rotsformaties, zoals het schoen-eiland, naar een stukje paradijs op aarde, waar ook Expeditie Robinson zich heeft afgespeeld. Hier kunnen we van het witte strand en blauwe zee aan den lijve ondervinden.
Dan wordt het tijd om terug te keren en kost het moeite om de boot van het strand te krijgen, ondanks de 2 x 250pk motoren. Door een tip van ondergetekende om met meerdere personen achterin te gaan staan lukt het de boot vlot te krijgen.
Via de slingerende rivier door de mangrove komen we op een punt waar meerdere witbuikzeearenden rondvliegen. Af en toe wordt in een groot open water gedeelte voer gegooid en komen deze reuze vogels direct op af.
Dat maakt een schitterende afronding van dit avontuur met dank aan de zeer goed bespraakte en vrolijke gids en een uitstekende schipper met zijn driejarige zoontje (de meegebrachte deegwaren heeft hij opgegeten).
We rijden met het busje via Berjaya naar Pantai Cenang en willen eigenlijk een fietstour boeken, maar helaas kunnen we niets vinden. Hierna gaan we met een taxi terug naar Berjaya en nemen nog even een duik in het zwembad. Aan het begin van de avond gaan we terug naar de chalet en eten we een broodje. Dan steekt er een harde wind op, die met een (frisse) regenbui vergezeld gaat. In één woord was deze dag te omschrijven: geweldig.

• 04 April 2016 - 18:02

Dick Van Der Spek:

We hebben genoten van al de belevenissen, we haken even af, morgen vertrek ik naar NL. Later lezen we jullie avonturen weer.

• 04 April 2016 - 20:03

Wim:

Hi jongelui,

Sorry, maar ik raak achter, hou jullie niet meer bij. Hier is nogal wat te doen dus red het niet elke dag meer jullie avonturen mee te beleven. vind wel dat jullie nu zo ongeveer het toppunt hebben bereikt wat je allemaal in één reis kunt stoppen, zelfs je te grazen laten nemen door een doordeweekse makaak! Maar de foto van een (veel te lekkere) schotel ,Oeds, wordt zeer gewaardeerd , hoewel : ik had wel meer iets verwacht op het niveau van laten we zeggen: dagmenu van een maharadja of tenminste een sultan! Maar goed, een half ei smaakt ook!
    Je foto van die dikbuikzeearenden heb ik als een toppunt van je foto-vakmanschap.

Kijk wel uit naar je volgende verslag. maar blijf een beetje ontrouw

liefs,

wim

• 04 April 2016 - 22:12

Jacqueline:

Yvonne en Oeds, wat een avonturen, zeg. Wat zien en doen jullie veel! Je kan vast geen aap meer zien. Nog een paar dagen, dan zit het er weer op. Veel plezier nog.

• 06 April 2016 - 12:28

Martha De Jong:

Met veel plezier alle reisverslagen gelezen, en de foto's zijn echt prachtig, nog even en dan is het al weer voorbij en kunnen jullie uitrusten ;-)