Taman Negara2 - Reisverslag uit Kampung Kuala Tahan, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Taman Negara2 - Reisverslag uit Kampung Kuala Tahan, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Taman Negara2

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

27 Maart 2016 | Maleisië, Kampung Kuala Tahan

Vandaag met de boot naar Lata Berkoh, de omgeving van de cascades en natuurlijke yacuzzi's. Het tochtje wordt onder een hoge temperatuur van 38° C ondernomen. Ook de lage waterstand van de zijrivier van de Tembeling (Sungai Tahan) speelt parten, want met hooguit 2 personen per boot en voorop een hulp en achterop de kapitein kunnen we varen. Toch merken we dat de stenen rivierbedding tegen de onderkant aanschuurt en moeten we noodgedwongen zeer smalle doorgangen nemen, wat een enorme behendigheid van deze lange boten met zich meebrengt. Ook wordt de buitenboordmotor regelmatig uit het water gelicht om deze zo min mogelijk te beschadigen. Aan natuurlijke elementen zien we veel enorme bomen, waarvan enkelen ieder moment kunnen vallen; zo scheef staan deze aan de oevers. Helaas zien we een enkel vogeltje op de heenreis en verder niets. Na ongeveer 45 minuten varen wordt de boot aan de kant gelegd en kunnen we ons einddoel te voet bereiken.
Dan zijn we bij ons eindpunt aangekomen en kunnen we in badkleding het koele rivierwater tussen de rotsen opzoeken. Wat een genot om op deze plek in een stromende, verkoelende rivier in de jungle te genieten van watervalletjes en het jungle orkest om je heen. Hier blijven we geruime tijd dobberen en het water gekletter tegen je aan voelen totdat het tijd is om terug te gaan.
Wederom stappen we in de boot, die al die tijd op ons lag te wachten en naar Kuala Tahan terug brengt. Nu zie we Makaken en een soort Kaketoe, maar we varen te snel en met veel gespetter om deze dieren op de foto vast te leggen.
In de plaats aangekomen zoeken we een floating restaurant op en nemen we een warme lunch. Hier zullen we tot 15.00 uur moeten wachten om de middagtrip mee te maken.
Dan is het zover: met de boot naar de Orang Asli stam. De oorspronkelijke bewoners Een stam die van de Maleisische overheid toestemming heeft gekregen om in dit gebied te mogen verblijven. Zij mogen op klein wild jagen, maar ook apen. Het jagen verrichten ze met bamboo blaaspijpen en pijltjes gedoopt in gif. Verder ondergaan zij geen onderwijs en kunnen dus niet lezen of schrijven. Dan hebben ze een eigen 'sleng' (dialect), waarmee ze communiceren. En worden ze door de overheid onderhouden. Het is een zeer primitief volk, waarvan 60% nog in de jungle leeft. In het dorpje mogen we rondlopen en foto's nemen en daarna keren we naar de boot terug.
Dan hebben we een toegift, nl 'rapid shooting': enkele watervalletjes zo snel mogelijk met de boot trotseren. Bij de eerste hindernis lopen we vast en moet de voorste man even de boot verlaten. Nadat we het watervalletje hebben gepasseerd pikken we hem op. En dan gaat het heel rap naar de volgende waterval met onderweg een enorm gewiebel en in de nabijheid van zo'n stroomversnelling een extra plons water in de boot en dus alle passagiers kledder nat.
Laat dat juist de bedoeling zijn: ten eerste zo behendig en snel mogelijk een stroomversnelling passeren en de passagiers een nat pak bezorgen. Verzopen komen we bij het beginpunt terug en na een belletje naar het guesthouse worden we door een 4WD opgehaald. Achterin nemen we plaats en gaan terug naar ons verblijf.
Hier douchen we ons af en hebben we een rustmomentje voordat we gaan eten.
Op het menu staat: nasi Lemak, sateh, mini rolls, noodles en als dessert een carameltaart. Wat hebben we het toch slecht ;-)