Bako nationaal park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Bako nationaal park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Bako nationaal park

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

17 Maart 2016 | Maleisië, Kuching

We staan vandaag om 05.30 uur op en kunnen vanaf 06.00 uur ontbijten. We zien dreigende bewolking boven Kuching hangen en dat zal bij het bezoek aan het Bako nationaal park te merken zijn. Voordat we bus 1 (RM 7,-) nemen valt de regen uit de hemel en bij aankomst voor een boottocht naar de ingang van het park is dat niet minder. Dat vertaalt zich spoedig in hevige regen en wachten we op het moment wanneer de boot is vol geboekt. Voor de goede orde moeten we de entreekosten RM 20,- en de boot RM 40,- apart afrekenen. Tja, wat te doen wanneer niet meer toeristen komen? Uiteindelijk is een medewerkster meegevaren en was de boot vol. Gedurende de overtocht van 30 minuten bleef het hard en zacht regenen en waren op het park diverse paden onder gelopen. Helaas het is niet anders. Ook komen we vrij snel de eerste apen tegen, nl Makaken.
Allereerst moet je je laten inschrijven en melden welke track je gaat bewandelen. We kiezen de Paku trial met een lengte van 1,5 km, waar je ruim een uur over loopt. Bij aanvang zien we baardzwijnen aan het strand op zoek naar voedsel om vervolgens de trial naar boven te klimmen via een rotsachtig pad met boomstronken tot aan een strand in de hoop neusapen tegen te komen. Maar de apen laten zich niet zien, wel moeten we de gestage regenbuien trotseren.
Nadat we het strand hebben bereikt wordt het droger en hebben we diverse plaatsjes geschoten, totdat een bootje aanmeert en hiermee kunnen we met meerdere personen een vaartochtje maken. We gaan om de bekende rots van Borneo (staat in vele reisgidsen afgebeeld) met de naam Cobra heen varen en daarna terug naar het inschrijfkantoor. Aan de bosrand van het strand merken we neusapen op en schieten diverse foto's. Ze houden zich schuil voor de aanhoudende regen en zijn nu moeilijk te spotten.
De volgende trial is de Delima, eveneens klimmen en klauteren tot aan de mangroven. We komen daar Sergio (van Barcelona) tegen en raken in gesprek. Hij heeft in het park overnacht en laat enkele foto's zien wat je 's nachts tegen kan komen: grote insecten, slangen, kikkers, spinnen (tarantula) en een enkel vuurvliegje heeft hij niet kunnen vastleggen. Hierna keren we terug naar het basis kamp en nemen aldaar verschillende Makaken op de foto. Aansluitend gaan we met de boot terug naar de bootverhuur in het Bako dorp om aansluitend de bus naar Kuching terug te nemen. Ondertussen is het droog en warmer geworden.
Hier ontdoen we van onze natte kleding en gaan we heerlijk zwemmen en genieten van de zonneschijn.