Kuching - Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Kuching - Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Kuching - Melaka

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

19 Maart 2016 | Maleisië, Malakka

Heerlijk, een uurtje langer slapen en daarna het gebruikelijke ochtend ritueel (inclusief het ontbijt).
Uitchecken en met de taxi naar het vliegveld, waar we na ongeveer 15 minuten arriveren. We vliegen met Malindo Air (joint venture van National Aerospace en Defence Industries van Malaysia en Indonesia) van Kuching naar Kuala Lumpur om 09.45 uur (vlucht OD1602). Prima maatschappij en een evenzo goede vlucht, die ons veilig in KL brengt. Hier gaan we op zoek naar het busstation en vinden deze in terminal 2 en nemen de bus van 12.45 uur naar Melaka en dat voor RM 28,- pp. In Melaka is het busstation Sentral het eindpunt en nemen voor de laatste kiometers een taxi. Inchecken in Holiday Inn en op pad.
Melaka is na de strijd tussen Nederlanders en Portugezen in 1641 in de handen van de Nederlanders gevallen. Hierdoor was de strategische Straat Malakka jarenlang in onze handen. Na het einde van de VOC in 1799 is met de Engelsen een ruil opgezet: Britse bezittingen op Sumatra worden voor Nederlandse bezittingen in Melakka geruild.
De Nederlandse invloeden zijn duidelijk herkenbaar: kerk, bastion, stijl van de huizenblokken, molen en benamingen. Zo lopen we in de namiddag onder hoge temperaturen door de Jonkerstraat (Jalan Hang Jebat), waar allerlei kraampjes uitgestald staan met een diversiteit aan snoeperijen. En daarbij komen de vele rondslenterende toeristen. Hier vind je de oudste huizen van Melaka, waar toen ter tijd alle bediendes en ondergeschikten woonden. De belangrijkste mensen woonden in de Heeren Straat. Toen de Nederlanders waren verdwenen zijn de huizen bewoond door de rijken.
Melaka zijn we op diverse schrijfwijze tegengekomen: Melaka – Malaka – Malacca – Melakka – Malakka. Na het avondeten (nasi goreng, gerooste kip en beef rendang) gaan we door de warme temperatuur terug naar het hotel. Het is donker geworden, maar we hebben zicht op de verlichte stad. Tijd om de blog aan te vullen.

• 19 Maart 2016 - 16:35

Jeanette Drost:

Ook wel eens lekker om niet zo vroeg te hoeven opstaan in je vakantie!! :)
    Ik heb nooit geweten dat de Nederlanders daar ook al hebben gezeten. Wat bijzonder om dan in zo'n ver land toch weer iets Hollands tegen te komen. Ik geniet van jullie verhalen en foto's!
    Groet van Jeanette

• 20 Maart 2016 - 10:31

Dick Van Der Spek:

Mooi deze reis. Melaka, ook zo’n naam uit het verleden met veel geschiedenis. Ze maakte deel uit van de Etablissements anglais des Détrois (Straits Settlements) samen met eiland Penang (gaan jullie toch ook nog naartoe?), prov. Wellesley, Georgetown, maar ook de Din Dings. Ik heb voor britse uitgevers veel van Maleisië getekend, in augustus 2006 nog een grote kaart van Kuala lumpur. Ik wilde die bijsluiten, maar dat kan niet zie ik. Vergeet van al de provincies niet een paar leuke souvenirs mee te nemen. De deelstaten hebben/hadden mooie vlaggen: Perak, Kelantan, Selangor, Johor, Negri Sembilan en nog veel meer. Geniet van dit mooie land.
    Maak het goed daar, bij jullie nu denk ik beter dan hier met achterelkaar maar dagen van boven de 40 graden.
    Dick en Lek

• 20 Maart 2016 - 13:13

Martha De Jong:

Al bijna een week voorbij, het gaat wel snel hoor maar het blijft genieten..... de foto's zijn weer prachtig, heel benieuwd naar de rest van deze fijne vakantie.

• 20 Maart 2016 - 22:49

Henk En Ellen Veens:

Hoi Oeds en Yvonne,

Mooie foto's!!!
    Zover van huis en dan toch een beetje Nederlands.......

gr. Ellen en fam.