Tanah Rata - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Tanah Rata - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Tanah Rata

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

29 Maart 2016 | Maleisië, Tanah Rata

Na een zeer eenvoudig ontbijt worden we door een 4WD opgehaald voor de bezienswaardigheden die de Cameron Highlands te bieden heeft: BOH theeplantage en productie, Mount Brinchang, Mossy Forest, vlindertuin, aardbeien plantages, rozentuinen en groentetuinen.
Deze hooglandvlakte op 150km ten noorden van Kuala Lumpur heeft een uitstekende klimaat om thee te verbouwen. Het is hier koeler dan in de rest van Maleisië en doorgaans erg populair bij de Engelse toeristen. Maar we merken dat vele jongeren uit Duitsland, Japan, Frankrijk voor een langere tijd de wereld door trekken en zo ook deze omgeving bezoeken.
De eerste stop is bij de theeplantage en daarbij wordt een kleine uitleg over de beplanting en plukken gegeven. In vroegere jaren plukte men alle theeblaadjes met de hand, maar tegenwoordig is daar een machine voor die het veelvoudige plukt: per persoon met de hand levert 150 kg, met de machine door 2 personen 600 kg (veelal op de heuvels toegepast) en volledig machinaal 9000 kg. Naast het machinale op de heuvel moet met de hand worden bijgesprongen; de strimmer of een heggenschaar met een bakje wordt dan gebruikt. In dit gebied zijn een Engelse en Indische familie al generaties lang actief met de verbouwing van thee. En deze (zwarte) thee wordt niet geëxporteerd, maar voor binnenlandse consumptie gebruikt. De paden tussen de struiken is t.b.v. de pluksters en plukkers. Zo ontstaan de lappendekens van theestruiken op de heuvels.
Vervolgens rijden we door naar de Gunung Brinchang (2032m), die tot de tweede van de hoogste bergen van Maleisië behoort en over een weg met hindernissen kunt bereiken. Je hebt vanaf de uitkijktoren een pracht zicht op de omringende heuvels.
Niet ver van de top kunnen we een kijkje in het 'mossige bos' nemen. Door het vochtige klimaat met niet al te hoge temperaturen zijn de mossen rondom de takken en stammen van bomen gaan nestelen. Wanneer je hierdoor over de plankieren met traptreden loopt en over de wortels klimt geeft dit bos een magische indruk. Wanneer het bewolkt is ligt dit deel tussen de wolken en geeft het een betoverend geheel.
Hierna wordt dezelfde weg teruggereden en gaan we bij de theeproductie op bezoek. De 'Best Of Highlands' theefabriek geeft een indruk hoe thee wordt verwerkt en je hebt zelfs de mogelijkheid om deze te proeven met een heerlijke lekkernij (scones) erbij.
Andere onderdelen hebben we niet in onze excursie opgenomen en daarom is die van ons ten einde en gaan we naar het guesthouse terug.
In de namiddag gaan we het dorp in en nemen we een aardbeientaart met shakes. Tenslotte komen de aardbeien uit deze streek en moet je ze geproefd hebben. We keren terug naar het guesthouse en nemen een plekje op het balkon. Het avondeten wordt in de nabijheid genuttigd en smaakte uitstekend. Hiermee komt een bezoek aan de Cameron Highlands ten einde, want morgen vertrekken we naar Penang.

• 30 Maart 2016 - 21:14

Linda:

Lieve mensen,
    Wat een schitterend gezicht zeg die theeplantages. En een Yvonne mooie moshoed heb je op die ene foto.
    Goede reis naar Penang. Zie alweer uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes en have fun!

• 01 April 2016 - 13:27

Fam. Veens Henk En Ellen:

Hallo,

Wat een geweldige foto's! Enorme theeplantage.....
    Maar die natuur........ zo prachtig................... jullie maken prachtige natuurfoto's!

Goede reis,

groetjes uit Slijk-Ewijk