Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Melaka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Melaka

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

20 Maart 2016 | Maleisië, Malakka

Na een lange nachtrust staan we op en zien we een rustig verkeersbeeld van de Unesco-werelderfgoedstad Melaka onder een nevelige zon. Zo rustig als buiten op straat is het 'rush hour' bij het ontbijt, maar daar slaan we ons wel doorheen. Hierna gaan we het centraal gelegen rode plein (Dutch square) bezoeken met het Stadthuys, Christ Church en klokkentoren eveneens in de traditionele rode kleur. De naam 'rode plein' ontleent zich aan het bevel van 1911 door de Britse gouverneur dat alle gebouwen op en rond het plein in rood werd geverfd. Het Stadthuys is het oudst bewaard gebleven Hollands gebouw in de Oriënt. De kerk is onder de Britten veranderd in de Anglicaanse kerk en de klokkentoren is erbij gebouwd. Tegenover het Stadthuys is Fort Middelburg gelegen, echter alleen een muur met kanonnen is nog te zien.
Dan lopen we de Jonkerstraat, nu zonder kraampjes, in en zien we meer van de oude huizen, waarvan sommigen uit de 17e eeuw dateren. We lopen dezelfde straat terug om vanaf het plein de Sint Paul's Hill op te lopen. Bovenop de heuvel staat een gelijknamige kerk, waarvan de muren nog intact zijn. Hier staan allerlei grafstenen van Nederlanders en een enkele Brit. Nabij het kerkje is een Nederlandse begraafplaats, waarvan alle graven door de tand des tijds zijn gehavend. Dan lopen we de heuvel af naar de Porta de Santiago. Het enige overblijfsel van de Famosavesting, die ooit het stadsbeeld bepaalde. In 1511 door de Portugezen gebouwd en door de VOC in 1670 gerestaureerd. De Britten hebben in 1870 de vesting gesloopt.
Daarna lopen we een mall in, waar we de verkoeling opzoeken, want het is buiten ziedend heet: ongeveer 34-36° C. Vervolgens naar het hotel om de rest van de middag van het zwembad te genieten.
Aan de promenade van de Sungai Melaka gaan we het avondeten (Sweet en sour chicken, nasi goreng en curry laksa (noodles in kokosmelk) bestellen. Daarna lopen we via de Jonkerstraat de Heerestraat (Jalan Tun Tan Cheng Lock) door en hier hebben rijke Nederlanders gewoond. Sommigen huizen stralen dat inderdaad uit. Voordat de avond voorbij is hebben we nog een 45 minuten durende boottochtje over de rivier en het is best leuk om Melaka bij nacht op deze wijze te zien. Dan gaan we te voet naar het hotel terug en strijken we op onze kamer neer.

• 21 Maart 2016 - 19:48

Wim:

Hi zwervers,

zo, da's een fraai stukje geschiedenis ! Weten we in elk geval waar die zwerverslust van ons vandaan komt, al waren de motieven van onze ondernemende voorouders iets minder nobel dan die van jullie die hopelijk iets meer nieuwsgierigheid (sorry: belangstelling) en cultuurhistorisch besef hebben. Wel wat anders dan die duizendpoot waar jullie het over hadden. Goed dat jullie dat oerwoud een beetje achter je gelaten hebt want al die schattige beestjes - we hebben een wat minder gevaarlijke soort o.a. in de schuur en zitten de pissebedden achter hun kontje - hebben een gif waarbij je binnen een paar minuten reddeloos verloren bent en tegengif is er niet. Kijk toch af en toe even rond in hotelkamer, je weet maar nooit. Wel blijven jullie verwende toeristen ,et je luxe boottochtje en natuurlijk een heerlijk etentje toe. Waar blijven die foto's?

gr. wim

• 08 Juli 2016 - 21:11

Jos Van Tintelen:

Hallo, wij hebben eem ticket Maleisië geboekt. Ik twijfel nog om Melaka te bezoeken. Is het een must to do ? Hoeveel dagen het beste verblijven ? Van Kuala Lumpur toch een behoorlijke afstand.

Groet Jos

• 08 Juli 2016 - 21:19

Yvonne De Jong:

Hallo Jos, vanaf Kuala Lumpur is het met de bus in 2 uur te doen. Als je tijd hebt zou ik het zeker doen. Het Dutch Square en de Nederlandse straten vonden wij echt de moeite waard. Ook de fietstocht welke
    wij gedaan hebben was voor ons een van de hoogtepunten van onze reis. ik hoop dat je vraag hiermee
    beantwoord is. Groeten Yvonne