Taman Negara – Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Taman Negara – Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Taman Negara – Cameron Highlands

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

28 Maart 2016 | Maleisië, Tanah Rata

Het gasthouse Balai Serama in Taman Negara onder leiding van Marja en Ijat moeten we vandaag verruilen voor gasthouse Arudina in Tanah Rata. Met weemoed kijken we terug op de prima verzorging van deze twee enthousiastelingen en hun team. Op een mooie locatie langs de rivier tegenover de jungle een gasthouse 'runnen' blijft toch iets speciaals. Daarbij de pendeldienst, de tips en iedere avond het heerlijke eten is onovertreffelijk. Dit staat ook in de review van het gasthouse vermeld. Ze zeggen zelf dat de top te bereiken een flinke klus is, maar op dat niveau proberen vol te houden is een opgave op zich. We zijn ervan overtuigd dat deze geweldige mensen deze prestatie aankunnen.
Het verkassen wordt per mini-van door Han traveler in etappes uitgevoerd: eerst naar Kuala Timbeling bootverhuur, hier wachten we op de overige busjes om vervolgens op de mini-van met de juiste eindbestemming over te stappen; in ons geval Cameron Highlands. Het was ook mogelijk om per boot de eerste etappe af te leggen, maar op de heenreis hebben we een zeer lange tijd in een zelfde houding op zo'n boot gezeten en bovendien zijn de regenbuien vandaag kansrijk aanwezig, dus van de bootreis hebben we afgezien. Bij de eerste stop zien we redelijk natte bootreizigers arriveren, dus de keus heeft voor ons goed uitgepakt.
Dan wordt de tweede etappe aangevangen en stappen we met 6 personen in de mini-van om door de bergen naar het westelijk gelegen gebied gebracht te worden. Onderweg zien we verschillende highlights: palmolieplantages, houtkap en een stuwdam in aanleg met aan het einde van de rit de plastic kassen, vanwege de bloemen- en planten-kwekerijen in dit gebied.
We worden onderaan een ietwat steile toegangsweg gebracht en lopen met de trolley's naar boven, checken ons in en settelen ons op de kamer van ons volgende verblijf.
Later verkennen we de plaats met een temperatuur van slechts 21° C en reserveren bij het busstation direct een bus naar Penang voor de navolgende dag. Vervolgens wordt een tripje voor morgen vastgelegd en zien we ondertussen waar we vanavond gaan eten. Terug in het guesthouse bellen we met Nederland om te vermelden dat we in een nieuwe omgeving zijn aangekomen en daarna gaan we naar het restaurant voor de kip met cashewnoten, kip Tandoori en rijst, met een glas vers gemaakte jus d'orange en een heerlijk Tiger biertje. Nog even de blog bijwerken en dan houden we het voor gezien.

• 12 December 2017 - 20:52

Janny Hoekstra:

Hoi Oeds, bedankt voor je reisverslag. Ik ga in april 2018 naar Maleisie. Eerst naar Taman Negara Huala Tahan en daarna door naar Tanah Rata the Cameron Higts Ik las dat jullie met een mini van zijn gegaan. Hebben jullie dit vooral besproken ? Zo ja hoe en waar hebben jullie dit gedaan?
    Graag hoor ik van je.

Hartelijke groet, Janny Hoekstra