Tanah Rata – Penang (Georgetown) - Reisverslag uit George Town, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Tanah Rata – Penang (Georgetown) - Reisverslag uit George Town, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Tanah Rata – Penang (Georgetown)

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

30 Maart 2016 | Maleisië, George Town

We vertrekken met de bus van 09.00 uur vanuit een koel Tanah Rata (busstation) via Ipoh en Butterworth naar een zeer warm Georgetown (Sungai Nibong busterminal). Een redelijk aantal mensen stonden op de bus reeds te wachten, totdat de bus met een ouder gezelschap Italianen arriveerde. Allereerst was het bagageruim kriskras gevuld en konden we onze bagage aan de andere buszijde ternauwernood kwijt. Maar een Frans stel wilde hun fietsen in de bus plaatsen, maar daar moest door de chauffeur eerst nog over gesproken worden! Op het laatst werd de bagage zodanig
verlegd dat de fietsen in het ruim konden. Voor de Franse man was echter geen stoel, dus moest hij het eerste gedeelte middenin het pad zitten. Zo lieten we Tanah Rata en de Cameron Highlands achter ons en reisden we via kronkelige bergwegen en snelwegen met tol naar Georgetown. Onbegrijpelijk hoe sommige mensen handelen: nog geen 5 minuten na een pauzestop wil iemand oploskoffie in een rijdende bus gaan maken. Daarvoor moet wel uit de bovenbagageruimte de benodigde attributen worden gepakt en wordt vergeten de ruimte te sluiten. Je zit erop te wachten dat bij de eerste de beste scherpe bocht de inhoud van dit bagagevak eruit valt. Gelukkig blijft dit bespaart en wordt geattendeerd op de open ruimte. Tijdens de gehele rit blijft de aanwezigheid van het gezelschap niet onopgemerkt.
Dan bereiken we de busterminal ten zuiden van Georgetown en we hadden het plan opgevat om een taxi naar ons hotel te nemen. Dus voordat de gangen werden versperd hadden we ons bij de uitgang genesteld en konden we snel handelen. Zo gezegd, zo gedaan en zo is het gelukt.
Op weg naar het Sint Giles Wembley hotel hadden we een spraakzame taxichauffeur, die enkele tips aan ons kwijt wilden en dat hebben we gewaardeerd.
Bij aankomst was alles zo geregeld en konden we naar de 26e verdieping met een prima kamer met uitzicht. Koffers uitpakken en gereed maken voor verkenning in de bloedhitte. Vanwege de beperkte afvaarten naar Langkawi hebben we voor zaterdag 2 april de kaartjes voor de ferry gereserveerd. De wandeling naar de ferry en kaartverkoop heeft een goede eerste indruk van Georgetown op ons gemaakt.
Hierna gaan we via een andere route terug naar het hotel om te zwemmen en een rustmomentje te nemen. Vanavond gaan we in een foodcourt eten, waar je specifieke keuzes en allerlei soorten eten per land hebt. Het wordt sateh uit Maleisië, nasi uit Thailand, noodles van Penang en drinken.
Voor vandaag is het genoeg geweest en trekken we op onze kamer terug.