Kuala Lumpur – Taman Negara - Reisverslag uit Kampung Kuala Tahan, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur – Taman Negara - Reisverslag uit Kampung Kuala Tahan, Maleisië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur – Taman Negara

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

25 Maart 2016 | Maleisië, Kampung Kuala Tahan

We worden door Han traveler om 07.30 u in de lobby opgehaald voor de oversteek naar het nationaal park Taman Negara. Stipt op tijd is de chauffeur bij ons en vertrekken we naar een andere locatie waar drie personen meereizen. Helaas zitten deze drie mannen vast in het ochtendverkeer en wachten wij ze op. Nadat ze 10-15 minuten later arriveren gaan we direct naar Han reisorganisatie in Chinatown, daar stappen we in 2 busjes over en reizen we naar de jungle. We laten KL met een prima indruk achter ons en reizen via de autosnelweg en provinciale weg naar Kuala Tembeling en moeten we tot 13.00 u wachten voordat de boot vertrekt.
Dan is het zover: we vertrekken met een volle boot naar Kampung Kuala Tahan en vanwege de lage waterstand is het mogelijk dat de mannen moeten bijspringen. Zigzaggend varen we over de rivier om de diepste geul te volgen, maar soms ontkom je niet aan de schurende geluiden van de boot over de rivierbedding. Onderweg van de 2 ¾ uur durende tocht komen we waterbuffels, ijsvogels, apen, zwijnen, palmolie- en rubberboom-plantages tegen. De zithouding is niet comfortabel en begint na 1 uur behoorlijk op te spelen. Nogmaals draaien en proberen kramp te voorkomen. We zitten voorin, dus kunnen we onze benen op de bagage voor ons neerleggen en enigszins strekken. Nadat we op de eindbestemming zijn afgemeerd kruipen we op het drijvende plateau en komen we gebroken aan. Kort daarop wordt het guesthouse Balai Serama gebeld dat we zijn aangekomen, en kort daarop worden we met de auto opgehaald. Bij het guesthouse worden we naar onze kamer verwezen en kunnen we ons opknappen.
Het avondeten wordt door het guesthouse verzorgd, dus is het zoeken naar een restaurant overbodig. Hier eten we kip in een krokante laag met cashewnoten (recept Ijat) in zoetzure saus, Tom Yam (Thaise pikante heldere soep), vis in honing en gember, Kerapu (pittige koude rundsalade), Pak Soi en witte rijst. Na het avondeten is thee en koffie met bananencake voor de liefhebber. Het smaakt allemaal voortreffelijk.